» Sista dagen på Gili T

I måndags var det Australia day och det firade vi såklart! Det är ju fullt med Australiensare här! Det började med att vi drog till en bar och drack mängder av mojitos, vi gick vidare till dykklubben där det var en stor fest, helt plötsligt märkte vi att musiken tystnade och vi insåg att det var nästan tomt, klockan var visst tre... Vi var inte klara för fem öre och jag föreslog att vi skulle gå och bada, alla tyckte att det var en förträfflig idé så det blev fallet. Eftersom det var natt när vi badade så såg vi bioluminescence, vattnet lös alltså, himla fint! Mitt i allt badande så hörde vi röster från stranden och insåg att det stod massa människor runt våra kläder, där vi hade mobiler, plånböcker, ja hela köret! Vi skyndade oss in och insåg då att hälften hade trott att det var nakenbad när de sprang upp nakna på stranden. Det var inga tjuvar utan bara några svenskar som letade efter sina saker. Dom flesta var trötta men jag, Jenny, Giles och Tony gick och köpte några öl och gick till vår bungalow och satt och pratade till klockan sex på morgonen. Klockan 7 vaknade jag och Jenny, det gör vi varje dag här, halvbra...

Vi hade en lång frukost med pannkakor och te som vanligt och vi tillbringade sen hela dagen på stranden, älskar stranden vi är på i princip varje dag! Lite senare cyklade vi mot solnedgången och drack lite drinkar och badade och tog de obligatoriska bilderna vid gungan här.

Sen fanns valet om vi ville gå och äta middag på nattmarknaden eller om middag på killarnas hotell, inte så svårt val... Hotellet såklart där Giles bjöd på middag och sen badade vi i poolen i flera timmar :)

Morgonen efter så gjorde jag ett vrakdyk på 45 m! Sååååå himla häftigt, mitt bästa dyk i hela livet! Vi såg en grouper som var typ två meter, väldigt stor! Och sen massa fiskar på typ en meter! När vi gick upp igen hade nästan alla slut på luft utom jag som hade halvtank, så min instruktör sa att han tyckte att jag borde ta ett nitrox license som gör att man får dyka mycket längre tid, så det kanske blir nästa! Nu dök jag med nitrox men fick bara en instruktion innan.

Sen bar det av på en party boat som var hur kul som helst! Vi badade, dansade och drack massa drinkar, när vi kom tillbaka hade jag så ont i halsen att jag knappt kunde prata, jag knarkade halstabletter hela natten i natt och kunde inte sova sådär jättebra... Men nu mår jag iallafall bättre! Lite sömn och djupdykning i relativt kallt vatten är kanske inte den bästa kombinationen...

Idag är den sista dagen här, imorgon åker jag till Lombok och den här resan ska förevigas och firas med champagne ikväll! Jag och Jenny planerar redan hennes resa till Stockholm nästa sommar! Man blir så tighta när man reser tillsammans, vi ses iallafall i Sydney om några veckor!

» Hajar i paradiset

Jag har hittat en reskompis som också är galen i ost, hur underbart är inte det? Ost är typ det bästa som finns och det känns inte lila illa när vi båda frågar efter extra ost. Just nu sitter vi och äter quesadillas med mängder av fetaost och oliver, har fått så mycket ny inspiration till mat här! Och jag har nog kommit över min fobi för tacos, stort för mig!

Nu har vi varit på Gili T i några dagar och jag måste ärligt säga att det är ett av mina favoritställen på jorden! Inga bilar eller moppar, allt som ska fraktas åker med häst och vagn, själva har vi cyklar som vi använder flitigt! Igår cyklade vi runt hela ön, galet varmt men också väldigt roligt! Det blir lite jobbigt eftersom typ alla vägar är sandvägar och inte de bästa att cykla på om det ens går. Vi blev faktiskt förvånade att vi cyklade runt hela ön, vi skulle bara till slutet på ön (dumt när jag tänker efter, det är ju faktiskt en ö, alltså inget slut...)

Vi bor i en liten bungalow med en fin egen trädgård och hängmatta, på morgonen kommer ägaren med bananpannkaka, melon och ingefärsté som vi äter på uteplatsen, så mysigt!

Här är bungalown

Sovrummet

Badrummet, kolla golvet,  det är lösa stenar!

Nu har jag gjort 15 dyk på den här resan, och gissa vad som finns här? Hajar! Och inte lite heller! På ett dyk såg vi fem stycken! Och sen finns det massa sköldpaddor! Vi har sett närmare 20 st! Imorgon ska vi dyka igen och då blir det förhoppningsvis mer av båda! :)

Ser ni hajen?

Och sköldpadda!

Idag hyrde vi SUPs (stand up paddleboards) och jag måste säga att det är svårare än det ser ut, och det krävs rätt mycket muskler! Idag var vinden ganska stark så vi paddlade på utan att komma sådär jättelångt, det var lätt på vägen tillbaka iallafall!

Juste, något som har blivit lite av en rutin här är färska kokosnötter, hur ska jag klara mig utan det??

Så himla bra det här med att ringa på Facebook! Använder det varje dag för att prata med familj och sånt! Så om nån känner för att få en personlig uppdatering så kan ni slå en pling där!

» Mot Gili

"Backpackerlivet" fortsätter och vi är nu på väg mot vårt nästa mål! Gili! Giliöarna ligger mellan Bali och Lombok, på Gili finns det inga bilar eller andra motorfordon vad jag har förstått, det ska bli så skönt att hänga där i några dagar och dyka!

Jag har nu gett upp backpackerlivet, här om dagen var vi och gjorde naglarna och igår var vi hos frisören och färgade håret. Mycket mer min typ av resa. Jag är nu mera blond! Eller ombreblond så att det inte blir en så förskräcklig utväxt! Det blev också en hel del shopping i Kuta och massa god mat! Bland annat en superfin plånbok!

Nu är både jag och Jenny friska igen, bara lite förkylda. Igår var vi på ett av mina favoritställen på jorden, beach cluben "Potato Head" på Bali, helt klart ett måste om man åker dit!

Sangria vid poolen

Och ost såklart!

Idag skulle vi åka till Gili och blev upphämtade på hotellet imorse men när vi kom fram till hamnen så var båten inställd eftersom det är mycket vågor på Gili. Så inatt ska vi sova i en bungalow vid stranden så är det nära till båten imorgon :)

» Världens sämsta backpacker

Vi är nog världens sämsta backpackers. Eller jag iallafall. Jag vet inte ens om jag vågar kalla mig backpacker... När jag åkte var det många som skrattade lite åt mig och tyckte att det lät lite främmande att jag skulle resa runt med en ryggsäck och bo på hostel, jag ska visa dem tänkte jag och stack iväg med min väska eller väskor...

En backpacker, har jag nu i efterhand förstått, har en ryggsäck som oftast är runt 50 liter och sen en liten väska med bara det viktigaste, alltså pengar och pass typ. Jag har en 70 liters ryggsäck (den är nästan lika stor som jag själv är, när jag har den på mig når den över mitt huvud) och en bag. Min bag väger något otroligt mycket, den är mest ett skämt. I bagen har jag min Mac, min systemkamera, min iPad, en miljard laddare, hårddisk och tusen andra saker. Vilken backpacker tar med sig sin Mac OCH IPad? Dator verkar vara ett NoNo som backpacker. Oups.

Som om inte det vore nog så bor vi på hotell här, himla bekvämt faktiskt. Men som backpacker SKA man bo i dorm har jag hört, det har vi också gjort men jag föredrar hotell. Såklart. Imorgon ska vi till Bali och då blir det nog dorm ändå...

Det har varit väldigt skönt att bo på hotell eftersom både jag och Jenny blev sjuka, först jag och sen Jenny. Jag blev supermagsjuk i ett dygn men nu är jag så gott som frisk. När jag var sjuk gick jag upp mitt i natten för att gå till badrummet, jag minns att jag reste mig upp ur sängen och sen minns jag bara att Jenny stod lutad över mig och frågade om jag var okej. Då låg jag på stengolvet mellan väggen och hennes säng med rejält ont i huvudet och knät. Jag hade alltså gått upp, tagit mig en bit i rummet för att sedan svimma och falla handlöst rakt ner i golvet och landa med knä och huvud i stengolvet. Då kändes det skönt att bo i hotellrum och ha en pool att ligga vid i skuggan och slappa när man mådde kasst.Så. Jag har alltså en spricka eller vad det nu kan vara i tån (den är nu mera lila) efter en annan kvälls bravader och otroligt ont i knät. Så oproffsigt.

Behöver jag ens tillägga att jag inte bär mina egna väskor en längre sträcka? Det finns alltid någon som gladeligen gör det för en peng. Min bag är ett skämt. Jag är ett skämt. Eller att jag kallar mig backpacker är ett skämt.

Kan nog klassas som en av de sämsta backpackarna i världen.

» Resan bär vidare

Resan bär vidare och nu är jag och Jenny i Railay, lite utanför krabi, superfint verkligen!

Så vad har hänt sen sist? Jag tog som sagt advanced dykcert och gjorde en hel del dyk på koh tao, inte  jättebra sikt men jag ville dyka mycket för att få kontroll på min buoyancy ännu mer och nu känner jag att jag verkligen har fått det. Äääälskar det!  Det var när jag var ute på fun dive som jag och Jenny träffades. Jenny är 25 år och kommer från Alaska, superkul tjej! Träffade massa spännande människor på koh tao, bland annat en kille från Brazilien som blev lite såld på mig. Vi åt middag tillsammans med några andra en kväll och sen var han fast, han kunde komma fram till mig mitt i affären utan att vi var där tillsammans och ta upp min hand och kyssa den för att sedan göra så att jag gjorde en piruett, mitt i mataffären. Han kom även fram till mig mitt på stranden och pussade mig på kinden helt utan  anledning och förvarning. Han var rolig och blev otroligt besviken när jag skulle lämna ön..

När vi skulle ta båten från koh tao till fastlandet tog vi en nattfärja där man har säng så det är som ett flytande hostel. När vi kom fram till färjan och gick på bland de första sa de att vi inte hade några sängplatser och att vi var tvungna att sova utomhus... Efter lite argumentation fick vi ge oss och fick alltså sova utomhus på en båt i 9 timmar... Efter lite valium så sov vi iallafall..

Igår spenderade vi större delen av dagen på stranden, där träffade vi några killar från England som bor i Australien, på kvällen gick vi till deras hotell och drack drinkar i poolen hela kvällen. För att komma till deras hotell var vi tvungna att klättra i skogen och det var bläcksvart. Jag klättrade runt i flip-flops och slog i min lilltå i en rot eller sten och jag tror helt seriöst att jag har fått en spricka i tån, gör så sjuuuukt ont..

Nu ligger vi vid poolen och ska nog ta oss till en lagun om ett tag!

Utsikten från poolen där vi ligger, så häftigt med alla klippor här!

» En vecka av dykning

Nu har jag varit på Koh Tao i en vecka och jag älskar verkligen ön! Sen jag kom hit har jag dykt i princip varje dag! Jag har flyttat ner till dykklubben och bor här nu, de dagar man dyker här får man bo gratis, hur bra som helst! Dykklubben ligger på stranden, likaså restaurangen, så här spenderar vi ganska mycket tid :) juste! Jag har också tagit advanced license så nu får jag gå ner till 30 m :)

Igår var vi och dök på bland annat Green rock, så himla bra dyk! Massa swim throughs och stora stenformationer, häftiga fiskar, koraller, helt okej sikt. Sikten här är väl det största problemet här, inte superimponerande men jag ser det som träning på att få ännu mer kroppskontroll under vattnet.

Jag har inte bestämt mig hur länge jag ska stanna här, beror lite på vad som händer :) igår åkte vi till en strand på andra sidan ön, superfint!

Idag ska vi ut och dyka på red fick och jag håller verkligen tummarna på att se en whale shark, det är typ min största dröm just nu,

» Spontanköp

Igår träffade jag Matilda och Amanda och åt middag på en restaurang på stranden, så himla mysigt! Jag och Matilda har jobbat tillsammans på ICA  och även gått i samma skola på högstadiet :) Hon och Amanda gör ungefär samma resa som jag gör fast de ska resa runt i massa fler länder än vad jag ska. Kanske gör något sånt på hemvägen :) Idag åkte dom vidare till Krabi, funderar på att åka dit sen också.
Matilda och Amanda

Idag började jag min dag nere på dykklubben, jag dyker på ett ställe som heter Big Blue och jag tycker verkligen att det är kanon! Jag åt frukost där, ÄNTLIGEN riktig frukost! Det blev scrambled eggs, bacon och toast. Till det juice och té, mmmmm. PÅ vonontärarbetet fick vi bara vitt rostat bröd och ett ägg, man tröttnar efter ett tag...

Typ det godaste jag har ätit...

Efter det satt jag och läste i solen och träffade en svensk tjej som heter Mikaela, supertrevlig! vi satt och pratade och åt lunch innan jag stack iväg på mitt dyk! Idag gjorde jag ett uppfräshningsdyk, det var trotts allt över ett år sen jag dök sist.. man går igenom så att man kan allting, gör alla de klassiska övningarna som att ta av och sätta på sig masken under vatten, hovra och sånt där. Efter det tog vi en simtur, vi såg hur mycket sjögurkor som helst och massa clownfiskar. När vi kom upp pratade vi lite om vilka fiskar man kan se om man har tur, det finns reef sharks här och ibland om man har supertur så kan man få se whale sharks! Förstår ni hur ballt det skulle vara? Då bestämde jag mig att ajg var tvungen att köpa en GoPro, sagt och gjort, jag gick och köpte mig en GoPro 4 med lite tillbehör. Den är hur bra som helst touch screen och sånt, kalasnöjd!
Rätt okej utsikt från dykklubben.

Imorgon börjar jag min advancedkurs, så himla taggad så det finns inte! Nu ska jag kila isäng så att jag är pigg imorgon!

» Om att ändra sig

Nu är jag äntligen framme på Koh Tao, eller jag kom hit för några timmar sedan. Koh Tao? Tänker ni skulle inte jag volontärarbeta i en månad? Jo, det var planen men vi var så himla besvikna på det så jag valde att lämna efter halva perioden. Jag fick veta att jag skulle vara där helt själv, först verkade det som en rolig grej men när jag insåg att det inte skulle finnas någon att prata med alls så blev det inte lika kul längre. Vår koordinator lovade massa saker som hon inte höll, hon sa att hon skulle ta med oss till Surin vilket hon inte gjorde bland annat.

Busiga elefantungen Pailinne

Det var kul att vara där när vi var två men som ensam skulle det inte bli samma sak. Det var även massa andra saker som intre riktigt stämde… Elefanterna satt fast i korta kedjor, de flesta i alla fall. Min elefant var den enda som fick komma ut i skogen på dagarna. Vi fick inte heller veta vad pengarna gick till och allt var väldigt oklart..

Igår morse åkte jag därifrån, en 7 timmars bussresa till Bangkok och sedan nattbuss till en färja och sen en färja till Koh Tao. Inte den mest bekväma resan om man säger så. På nattbussen hade jag inget benutrymme alls och på färjan spydde folk som katter (inte jag dock, men jag mådde otroligt illa och gör det lite fortfarande), det var jättemycket sjö och båten kändes som att åka pop-expressen på gröna lund i några timmar. Det hela blev inte bättre för att alla var supertrötta heller.

Iallfall. Nu är jag som sagt framme på Koh Tao, så himla fint här! Ikväll ska jag träffa en kompis och hennes kompis så ska vi äta middag tillsammans. Imorgon ska jag dyka och gissa vad jag ska göra på måndag och tisdag? Jag ska ta advanced dykcert! Det finns så mycket dykcenter på den här ön, helt galet! Jag har hittat ett jättebra tror jag! Supertaggad!

Den kända raka palmen som jag bor supernära!

Jag har så mycket bilder jag vill visa men det tar så otrooooooooooligt lång tid att ladda upp bilder.. Ni får några iallafall!

Jag ska berätta i ett annat inlägg om hur vi firade nyår! Annorlunda men kul!